Współpraca w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach
Opony są trzecim najszybciej obracającym się podzespołem auta, jedynym wyprodukowanym z mieszanek gumowych, kordu i metalowego drutu. Są też jedynym punktem styku samochodu z podłożem. Dzięki sile tarcia przenoszą całą moc silnika i siłę hamowania na jezdnię. Dlatego od ich stanu zależy bezpieczeństwo kierowców. Co oznacza prawidłowy stan opon? Jak go rozpoznać i pielęgnować? Zapraszamy do drugiej części Przewodnika bezpieczeństwa PZPO i FLEET MASTER.
Przy prędkości autostradowej opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Przy tak wymagającej eksploatacji każde zaniedbanie jej stanu czy niedokładna obsługa mogą mieć tragiczne konsekwencje. Jak zatem dbać o opony, by zwiększyć bezpieczeństwo podróży własnej i swoich pasażerów? Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wdrożył prostą do zapamiętania zasadę 3xP:
- Porządne opony – zapewniające bezpieczne osiągi i drogę hamowania
- Profesjonalny serwis – który ich nie uszkadza podczas montażu,
- Prawidłowe ciśnienie – bo odpowiada za przyczepność opony do drogi.
Dopiero spełnienie wszystkich trzech warunków jednocześnie pozwoli znacząco zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów będących skutkiem zaniedbania ogumienia pojazdu.
Dobry stan opon – jak go rozpoznać?
Według zaleceń Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i FLEET MASTER, podczas inspekcji opon pojazdów flotowych i prywatnych należy zwrócić uwagę, czy wykazują one wszystkie poniższe parametry:
- Minimalna głębokość bieżnika – powinna przekraczać wskaźnik umieszczony na oponie przez producenta. W razie jego braku minimalna głębokość bieżnika nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm, choć dla bezpieczeństwa FLEET MASTER zaleca wymienić opony na nowe już przy zużyciu bieżnika do głębokości 3 mm w okresie letnim i 4 mm w miesiącach zimowych. Warto tu też sprawdzić rekomendacje producenta danych opon.
- Prawidłowy stan – opona powinna być wolna od widocznych pęknięć, przetarć czy wybrzuszeń, zarówno czoła, jak i bardziej narażonych na uszkodzenia boków. Mogą one osłabiać strukturę opony i zwiększać ryzyko jej awarii podczas jazdy.
- Równomierne zużycie – bieżnik w oponie powinien się zużywać równomiernie z każdej strony opony. Równomierne zużycie jest też jedną z oznak właściwej pracy zawieszenia i prawidłowo ustawionej zbieżności kół.
- Ciśnienie zgodne z zaleceniem producenta samochodu – opony powinny być sprawdzane na zimno lub po przejechaniu maksymalnie 3-4 km. Poziom ciśnienia powinien być zgodny z wartościami znajdującymi się na etykiecie producenta pojazdu umieszczonej przy drzwiach, na klapce wlewu paliwa lub w instrukcji. Właściwe ciśnienie zapewnia odpowiednią powierzchnię styku bieżnika z nawierzchnią, maksymalną przyczepność, odporność na poślizgi i najkrótszą możliwą drogę hamowania. Zwiększa też szansę uniknięcia uszkodzenia opon i felg po wjechaniu w dziurę czy na krawężnik, optymalizuje zużycie paliwa i obniża generowany podczas jazdy hałas.
- Sposób eksploatacji – stanowi on podsumowanie powyższych czynników i przekłada się na odpowiednio długie zachowanie oryginalnych osiągów i właściwości opon w zakresie przyczepności, kierowalności, trwałości i drogi hamowania.
Inspekcję wizualną oraz sprawdzenie poziomu ciśnienia należy przeprowadzać regularnie co miesiąc, przed każdą dłuższa podróżą i w razie wystąpienia niepokojących odczuć na kierownicy. Dzięki trosce o stan opon w samochodzie można zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym użytkownikom dróg, a także wydłużyć żywotność opon i podnieść komfort jazdy. Regularne przeglądy i dbałość o kondycję ogumienia to klucz do bezpiecznego podróżowania.
– „Oczywistym jest, że takie czynniki jak porządne, właściwie dobrane do naszego samochodu opony, ich profesjonalny, zgodny z zasadami montaż i ustawienie ciśnienia w ogumieniu to podstawy, o które powinien zadbać serwis podczas zakładania kół lub wymiany opon. Jednak po wyjeździe z serwisu odpowiedzialność za dbałość o stan ogumienia pojazdu przechodzi na kierowcę – tłumaczy Piotr Lewandowski, Kierownik serwisu Latex Serwis. – Jako ekspert z przeszło 10-letnim doświadczeniem w branży w większości przypadków potrafię bardzo szybko ocenić stan ogumienia w samochodzie i stwierdzić, czy nadal zapewnia ono bezpieczną jazdę. Zauważyłem jednak, że wielu kierowców nie ma właściwej wiedzy lub wystarczającego doświadczenia, aby samodzielnie dokonać takiej oceny. Czasem też kierowcy nie pamiętają o wykonywaniu tych czynności z niezbędną regularnością. Dlatego gorąco zachęcam do korzystania z wiedzy i doświadczenia profesjonalnych serwisów. Zdecydowanie poprawi to nasze bezpieczeństwo na drogach i żywotność opon”.
– „Stosowanie zasady 3xP w oponach może dosłownie uratować życie. A na pewno jest gwarancją braku problemów z oponami. Także z perspektywy zarządców flotowych. Nadmierna generacja kosztów sezonowych z tym związanych – uszkodzeń opon, felg, zagubionych opon, zbyt szybkiego zużycia bieżnika – to są tematy, których występowanie można zmniejszyć, ograniczając tym samym koszty obsługi floty – dodaje Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego.
FLEET MASTER jest ekspertem w dziedzinie kompleksowej obsługi ogumienia dla flot samochodów osobowych i dostawczych. Jako firma z polskim kapitałem istnieje na rynku od ponad 10 lat, zdobywając w tym czasie specjalistyczną wiedzę i doświadczenie oraz budując zaplecze niezbędne do zapewnienia najwyższego poziomu obsługi i doradztwa dla klientów z branży wynajmu długoterminowego (CFM), leasingu i podmiotów posiadających własne floty pojazdów. Zespół FLEET MASTER tworzą profesjonaliści, którzy doskonale znają codzienne potrzeby i wyzwania, z jakimi mierzą się użytkownicy pojazdów. Dzięki temu oferta FLEET MASTER bazuje na sprawdzonych rozwiązaniach oraz indywidualnym podejściu i trosce o każdego klienta. Obecnie FLEET MASTER obsługuje rocznie ponad 15 tysięcy aut i opiekuje się blisko 100 tysiącami opon i kół. Dużym atutem w jego działalności jest własny magazyn, który w razie potrzeby pozwala operatorowi na realizację nawet bardzo złożonych operacji logistycznych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości obsługi. Partnerem strategicznym FLEET MASTER jest Grupa LATEX OPONY, jeden z trzech największych hurtowych dystrybutorów opon w Polsce.
Certyfikat Oponiarski® to audyt warsztatów oponiarskich. Jest dostępny dla wszystkich serwisów zajmujących się obsługą opon. Formularz zgłoszeniowy dostępny jest pod adresem: https://certyfikatoponiarski.pl/form.php.
Pomysł niezależnego certyfikatu oponiarskiego zrodził się z potrzeby poprawy poziomu jakości obsługi w serwisach oponiarskich oraz docenienia starań tych serwisów, u których fachowa obsługa jest codzienną praktyką. To także wyróżnik przyciągający nowych klientów, którzy będą łatwo mogli znaleźć certyfikowane serwisy na mapie i przekonać się, jak wysoką jakość one oferują.
Kryteria certyfikacji dotyczą zarówno wyposażenia technicznego serwisu, jak i wyszkolenia mechaników oraz poziomu obsługi klienta. Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce, w certyfikacie oponiarskim są dostępne 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon – dobry, bardzo dobry i wzorowy. W każdym z nich są kryteria główne (kluczowe dla prawidłowego wykonania obsługi) i kryteria warunkowe (które są ważne dla oceny ogólnej danego serwisu). Tylko od danego serwisu zależy, czy będzie rozwijał się i certyfikował na kolejne stopnie, czy od razu zacznie od średniego albo najwyższego poziomu. Lista kryteriów oraz procedury obsługi opon dostępne są na stronie Certyfikatu Oponiarskiego.
PZPO i audytorzy zapewniają niezależność certyfikatu i profesjonalny audyt.
Wyróżnikami certyfikatu oponiarskiego, jaki dostaną wszystkie serwisy pozytywnie kończące audyt, są: duża tablica z logo certyfikatu i wskazaniem poziomu obsługi i segmentu oraz certyfikat w formie dyplomu.
Więcej informacji na stronie PZPO.
Kampania informacyjna: www.oponymajamoc.pl